| تاریخ ارسال: 1394/8/9 | نویسنده: فاطمه جودی | 

گزارش مراسم افتتاح خانه آمار اصفهان

مراسم افتتاحیه خانه آمار اصفهان صبح  روز پنج‌شنبه 16 مهر 1394 در تالار شهر علم اصفهان با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان، مسئولان نهادها و سازمان‌ها و جمعی از اعضای محترم شورای شهر اصفهان برگزار شد. روز افتتاح خانه آمار اصفهان با سه مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی، روز جهانی آمار و بیست و پنجمن سال تاسیس انجمن آمار همزمان شد.

این مراسم با سخنرانی و خیر مقدم آقای دکتر نصرالله ایران‌پناه، مدیر خانه آمار اصفهان آغاز شد. ایشان گزارشی از تأسیس خانه آمار و فعالیت‌های انجام شده در یک‌ سال گذشته ارائه نموده و افزودند : نخستین خانه ریاضیات در کشور نیز 15 سال قبل به مناسبت سال جهانی ریاضیات (2000 میلادی) در اصفهان تأسیس شد و اکنون حدود 37 خانه ریاضیات در سراسر کشور فعال است. وی ادامه داد: موضوع خانه آمار نیز از چند سال قبل مطرح بود که در دو سال گذشته همزمان با سال جهانی آمار پیشنهاد تاسیس خانه آمار در اصفهان نیز عنوان شد. دکتر ایران‌پناه اهداف خانه آمار اصفهان را در سه بخش دانش آموزی، دانشجویی و دانش‌آموختگی برشمرد که شروع آن از دی‌ماه در بخش دانش‌آموزی بوده است. دلیل اولویت بخشی در بخش دانش‌آموزی، افت تحصیلی در بین دانشجویان است که پایه تحصیلی‌ دانش‌آموزان بویژه در درس آمار در مدارس تقویت نشده است. دکتر ایران‌پناه به یکی از طرح‌های پیشنهادی خانه آمار اصفهان برای بهبود تدریس آمار برای دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد ما این بود که از کارشناسان ارشد رشته آمار برای تدریس این درس در آموزش و پرورش استفاده شود. وی یکی از چالش‌های موجود در اجرای این طرح پیشنهادی را سیستم پذیرش وزارت آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش نیز هیچ فرد آماری استخدام نشد. وی برخی از فعالیت‌های خانه آمار اصفهان را پژوهش درباره کاربرد آمار در سایر علوم و رشته‌های دانشگاهی و تشکیل مرکز مشاوره آماری و کانون دانش‌آموختگان آمار استان اعلام کرد. این گزارش همراه با پخش کلیپی از فعالیت‌های خانه بود.

سپس آقای دکتر محمد حسین علامتساز، نائب رئیس انجمن آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجمن آمار ایران به مناسبت سال جهانی آمار 2013، ایراد نمود. ایشان در خصوص آمار افزودند : بسیاری از داوطلبان آزمون ورود به دانشگاه‌ها در کشور از روی بی‌میلی یا اجبار، رشته آمار را انتخاب می‌کنند و به ندرت این کار از روی علاقه و اشتیاق صورت می‌گیرد. وی با بیان این‌که اگر دانشجویان در رشته‌های دیگر قبول نشوند به سراغ رشته آمار می‌روند، اظهار کرد: مهمترین دلیل این امر، نهادینه نشدن درس آمار در مدارس از دبستان تا دبیرستان است.  وی با اشاره به این‌که آمار به خوبی به دانش‌آموزان تدریس نمی‌شود، تصریح کرد: دانش‌آموزان با آمار به عنوان یک علم اجباری و بدون استفاده آشنا می‌شوند، زیرا مدرسان این درس در مدارس از کارشناسان آمار نیستند. این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: به همین دلیل بر اساس برنامه‌های جدید دفتر برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش، مقرر شده است آمار و احتمال از دوره ابتدایی وارد کتاب‌های درسی شود.  ایشان با بیان این‌که انجمن آمار ایران در این موضوع مشارکت دارد افزودند : با توجه به این‌که پیشرفت امروز جوامع بشری به علم آمار بستگی دارد، لازم است توجه بیشتری به این درس در کشورمان شود. وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل خانه آمار اصفهان و فعالیت آن در این راستا شاهد استعدادیابی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان و نخبه پروری در علم آمار باشیم. سپس پیام تبریک آقای دکتر حمید پزشک، رئیس انجمن آمار ایران را به مناسبت روز جهانی آمار 2015 قرائت کردند. این بیانیه به شکوفاتر و عمومی‌تر شدن علم آمار و کاربرد روزافزون آن در همه عرصه‌های علمی، مدیریتی و اجرایی اشاره می‌کند. طبق این بیانبه اخیرا یونسکو از همه کشورها، سازمان‌های منطقه‌ای و فراملی، موسسات دولتی و غیر دولتی برای پیوستن به جشن جهانی آمار رسمی تحت عنوان داده بهتر، زندگی بهتر دعوت می‌کند.

در ادامه آقای مهندس رحیم محمدی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان به لزوم اهمیت و توجه به بحث تعیلم و تربیت پرداختند و از این بابت که خانه آمار اصفهان فعالیت‌های زیادی در این عرصه داشته است، اظهار خرسندی کردند و در ادامه گفتند : از ویژگی‌های آموزش و پرورش مبتنی بر نیاز، لزوم بروز رسانی و همکاری با جامعه است.

آقای روح الله شجاعی، محقق اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سخنران بعد بودند. ایشان توضیحاتی در خصوص کاربرد احتمال و آمار در مباحث مختلف مطرح کردند. آقای شجاعی گفتند : پدیده‌ها برای بهبود، نیاز به شناخت علل خود دارند. برخی علل تاثیرگذار بر پدیده‌ها توسط بشر شناخته شده‌اند، ولی علل زیادی هنوز ناشناخته هستند. علل شناخته شده نیاز به کنترل دارند که علوم زیادی درگیر کنترل علل هستند از جمله علم احتمال. عمل احتمال، علم تبیین رفتار علل ناشناخته و تصادفی است و برای برنامه‌ریزی آنها علم آمار همکاری می‌کند. جامعه به جایی رسیده است که سازمان ملل متحد و بخش آمار آن UNSD سال  2013 را سال جهانی آمار اعلام می‌کنند، زیرا برای رسیدن به جامعه مطلوب، شناخت و کنترل این عوامل مهم است. سپس در معرفی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفتند : بانک ملی ایران در سال 1307 تأسیس شد و در سال 1313 اداره آمار اقتصادی برای تهیه شاخص‌های اقتصادی ایجاد شد. در سال 1339 بانک مرکزی تأسیس و چهار سال بعد اداره آمار اقتصادی به بانک مرکزی منتقل شد. تأسیس این اداره در سال 1344 بوده است. در ادامه ایشان به معرفی دوایر مهم مدیریت کل آمارهای اقتصادی پرداختند.

بخش بعد مراسم را اهدا جوایز در دو بخش دانشگاهی و دانشجویی و بخش دانش‌آموزی به خود اختصاص داد. در بخش اول مراسم تجلیل  از آقای دکتر محمد حسین علامتساز، استاد بازنشسته گروه آمار دانشگاه اصفهان و جناب آقای دکتر مجید اسدی، استاد نمونه کشور صورت گرفت. سپس جوایز 16امین مسابقه آمار دانشجویی کشور که در مرداد ماه 1394 در دانشگاه یزد برگزار شد، به سرپرستان و دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان برای کسب رتبه اول بخش کاربردی مسابقه و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برای کسب رتبه سوم تیمی مسابقه، اهدا شد. همچنین از آقای احمدرضا حاجی حیدری، برنده مدال طلا در دومین دوره المپیاد بین‌المللی دانشجویی آمار،  رتبه اول انفرادی در شانزدهمین دوره مسابقات  دانشجویی آمار کشور و رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد  رشته آمار  تجلیل شد. سپس بخش دوم مسابقه، اهدا جوایز برندگان مسابقه بهترین پروژه درس آمار و مدلسازی و برندگان کارگاه آمار، احتمال و شگفتی بود. در نهایت از اعضا و همکاران خانه آمار اصفهان تقدیر بعمل آمد.

AWT IMAGE  AWT IMAGEAWT IMAGEAWT IMAGEAWT IMAGE



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5979 بار   |   دفعات چاپ: 491 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر