:: جلد 28، شماره 1 - ( 6-1402 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 100-85 برگشت به فهرست نسخه ها
فراترکیبی از تعاریف و مولفه‌های تفکرآماری ‌
آناهیتا کمیجانی ، ابراهیم ریحانی* ، زهرا رحیمی ، احسان بهرامی سامانی
دانشگاه شهید رجائی
چکیده:   (453 مشاهده)
اهمیت آمار و آموزش آن در دنیای کنونی که سرشار از اطلاعات و داده است، برکسی پوشیده نیست. تفکر آماری هستۀ اصلی درک صحیح مفاهیم آماری، تجزیه و تحلیل داده­ها و تفسیر پدیده­هاست. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به تعریفی جامع از تفکر آماری و تعیین عناصر آن، پژوهش­های سی و سه سال اخیر را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش توصیفی، به روش فراترکیب کیفی به انجام رسیده است تا بینشی عمیق و تفسیری جامع از کلیت پژوهش­های موجود ارائه کند. بر اساس معیارهای ورود تعداد 123 پژوهش در بازۀ سالهای 1990 تا 2022، شناسائی شد و در نهایت پس از غربالگری، تعداد 22 تحقیق برای بررسی و تحلیل دقیق انتخاب شد. با توجه به یافته­های فراترکیب حاضر، عناصر تفکر آماری عبارتند از: 1- داده محور بودن: توجه به داده­ها، تشخیص نیاز به داده­ها، جمع آوری و در نظر گرفتن داده ها، بازنمایی­های مختلف داده­ها و نیز روش­های تبدیل آنها به یکدیگر. 2- تغییر پذیری: در نظرداشتن تغییرات دائمی در همه پدیده­ها. 3- استنباط آماری: توجه به انواع نمونه­گیری، استدلال و استنباط با استفاده از مدل­های آماری شامل استفاده از نمودارهای آماری و تعمیم نتایج از نمونه به جامعه. 4- تحلیل زمینه آماری: تلفیق مسئلۀ آماری با زمینه.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر آماری، سواد آماری، استدلال آماری، آموزش آمار و فراترکیب.‌
متن کامل [PDF 256 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/24 | پذیرش: 1402/12/16 | انتشار: 1402/12/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 28، شماره 1 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها